وزیر فرهنگ لبنان برای عرض تسلیت به منزل شهید امیرعبداللهیان رفت جلسه ستاد پیشگیری و برخورد با جرایم و تخلفات انتخاباتی خراسان رضوی برگزار شد پخش زنده سخنرانی مقام معظم رهبری در سالروز رحلت امام خمینی(ره) در حرم مطهر رضوی احضار سفیر چین به وزارت امور خارجه (۱۳ خرداد) ادعای نماینده مجلس: جزئیات خرید سربازی به‌زودی اعلام می‌شود ویدئو | مستند «عاشق خمینی(ره)» محمود صادقی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ ثبت‌نام کرد + فیلم فیلم | محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد + صحبت‌ها و حواشی (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) احمدی‌نژاد داوطلب کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ شد + فیلم آغاز چهارمین روز ثبت‌نام کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) حمله دوباره ارتش یمن به ناو هواپیمابر آیزنهاور در دریای سرخ (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) درگیری پلیس و تظاهرات کنندگان اسرائیلی در تل آویو + فیلم فراخوان عراق برای تشکیل ائتلاف رسانه‌ای بین‌المللی با هدف افشای جنایات رژیم صهیونیستی سناتور آمریکایی: نتانیاهو یک جنایتکار جنگی است و نباید به کنگره دعوت شود حمله رژیم صهیونیستی به بعلبک لبنان یکی از رهبران حماس: ما به دنبال توافق کامل هستیم وکیل ترامپ: حکم دادگاه، شرکت دونالد ترامپ در انتخابات را متوقف نخواهد کرد منابع انگلیسی از وقوع حادثه در دریای سرخ خبر دادند (۱۲ خرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

معاون دبیرکل سازمان ملل: حق آموزش و کنشگری زنان در افغانستان باید رعایت شود| امیدوارم شاهد صلح نهایی در یمن باشیم

  • کد خبر: ۱۶۰۵۵۴
  • ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶
معاون دبیرکل سازمان ملل: حق آموزش و کنشگری زنان در افغانستان باید رعایت شود| امیدوارم شاهد صلح نهایی در یمن باشیم
معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه گفت: به طالبان مسئولیت شان را یادآور شدیم، آن‌ها مسئولیتی دارند و باید تضمین می‌کنند که حق کار، بازی، آموزش، کنشگری زنان و دختران افغانستان کاملاً رعایت و از آن حفاظت شود.

به گزارش شهرآرانیوز، مارتین گریفیتس معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه پس از دیدار با حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان اظهار داشت: من با این هدف به تهران آمدم که ملاقات‌هایی با وزیر امور خارجه و دیگر مقامات مربوطه داشته باشند. تبادل نظر‌های مفید و سازنده‌ای داشتیم. ما در مورد موضوعاتی بحث کردیم که به ماموریت من مرتبط بود من معاون دبیرکل سازمان ملل در امور انسان‌دوستانه و واکنش به شرایط اضطراری هستم. موضوعاتی که ما در مورد آن بحث کردیم و شرایط کاری و ماموریتی که من دارم هم فرصت‌هایی را شامل و هم تهدیداتی متوجه آن است چه برای منطقه و چه برای فراتر از آن اگر بخواهیم از جنبه انساندوستانه این موضوع را بررسی کنیم.

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه ادامه داد: وزیر خارجه و دولت ایران روابط نزدیکی در بحث آمادگی و واکنش به فجایع انسان‌دوستانه با ما داشتند. امیدوار هستیم که شاهد گسترش هرچه بیشتر روابط باشیم و نمونه و شاهد بارز گسترش روابط ما اتفاقات و اقداماتی بود که ما در زمینه زلزله‌ای که اخیراً در سوریه و ترکیه رخ داد. یکی دیگر از موضوعاتی که درخصوص آن بحث کردیم ظرفیت‌هایی است که باید آن‌ها را محقق کنیم تا شاهد صلح نهایی در یمن باشیم و بتوانیم آبادانی و صلح و ثبات را برای مردم این کشور به ارمغان بیاوریم.

وی در بحث عملیات‌های انسان‌دوستانه که سازمان ملل در افغانستان انجام می‌دهد، گفت: تاکنون کشور‌ها متعهد شده‌اند که ۴.۶ میلیارد دلار به افغانستان کمک کنند که این بزرگترین رقم کمک انسان‌دوستانه در دنیا است. با توجه به شرایط فوق‌العاده‌ای که افغانستان دارد عجیب هم نیست ۱۶ میلیون نفر در افغانستان نیاز به کمک انسان‌دوستانه دارند.

گریفیتس افزود: در بحث پیاده‌سازی و رساندن کمک‌های انسان‌دوستانه به صراحت می‌گویم که ما به کشور‌هایی که متعهد شده‌اند و گفته‌اند کمک می‌کنیم التماس می‌کنیم، زیرا تأمین مالی این کمک‌ها و تعهدی که گفته‌اند و قبول کرده‌اند بسیار کمتر از چیزی بوده است که کشور‌ها متعهد شده‌اند. ما به صراحت و به شکل واضح از کشور‌های کمک کننده این درخواست را داشتیم به طالبان هم مسئولیتشان را یادآور شدیم آن‌ها هم مسئولیتی دارند و باید تضمین می‌کنند که حق کار، بازی، آموزش، کنشگری زنان و دختران افغانستان باید کاملا رعایت شود و از آن حفاظت شود. زنان باید کنشگر باشند و از طریق این تعامل و کنشگری است که ما می‌توانیم به زنان و دختران افغانستان دسترسی پیدا کنیم.

معاون دبیرکل سازمان ملل یادآور شد: وقتی که بحران‌های انسانی پیش می‌آید آسیب‌پذیرترین قشر هر جامعه بحث زنان و کودکان هستند طالبان هم به باید مسئولیت‌شان عمل کند، کشور‌هایی هم که متعهد شده‌اند باید کمک‌هایشان و تعهداتشان را در این زمینه عملی کنند خود مردم افغانستان هم در این زمینه مسئولیت دارند که کاری بکند که بتوانند کشورشان را بدون وابستگی به کمک‌های خارجی اداره کنند.

گریفیتس در پاسخ به سوال دیگری درباره ارسال بیشتر کمک‌ها به کشور ترکیه عنوان کرد: من مخالف این موضوع هستم و به هیچ عنوان موافق و هم نظر شما نیستم که کمک‌ها بیشتر به سمت ترکیه روانه شده است. ما در سوریه هم نهایت تلاشمان این بود که کمک‌ها به بخش‌هایی برسند که بیشترین نیاز را داشتند. فراموش نکنید که کانون زلزله در ترکیه اتفاق افتاد و من خیلی سریع بلافاصله بعد از وقوع زلزله خودم را به ترکیه رساندم و به کانون زلزله رفتم و دیدم که حجم تلفات انسانی و مالی و آسیب‌هایی که در ترکیه بود بسیار بیشتر از سوریه بود و نیاز ترکیه به کمک‌های انسان‌دوستانه از این نظر بسیار بیشتر از سوریه بود.

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه بیان داشت: ما از همان ابتدا کارمان را خیلی سریع شروع کردیم و هدف‌مان این بود که هم با مسئولان سوری و هم مسئولانه ترکی در آنکارا توافقی داشته باشیم. ما توافق کردیم که چه پروژه و واکنشی را در زمینه بحث پاسخ به زلزله در نظر داشته باشیم بنابراین با دو طرف صحبت‌هایی را داشتیم و دنبال این بودیم که هیچ‌گونه استاندارد دوگانه‌ای و یک بام و دو هوا را نداشته باشیم.

گریفیتس گفت: اصولی که ما بر آن اساس کار می‌کنیم و کاملا به آن پایبند هستیم همانطور که ایران هم پایبند است و تاریخ مشخص و غنی را در این زمینه داشتید اصول خاص انسان‌دوستانه است. این اتفاقات یعنی وقوع زلزله واقعا غم‌انگیز و ناراحت‌کننده بود. اینگونه رویداد‌ها از نظر آسیب‌های جانی و مالی و ضایعاتی که آسیب‌دیدگان و کشور‌ها به وجود می‌آورند بسیار زیاد است و این اتفاقات در چشم به هم زدنی رخ می‌دهد و شاید حجم تلفات بیشتر از مناقشه‌هایی باشد که مدت‌ها هم طول بکشد.

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه افزود: فراموش نکنید در حوادث و تراژدی‌ها شاید هر چقدر هم بخواهید کمک ارائه کنید کافی نباشد و نتواند آن نیاز‌ها را برآورده کند به‌خصوص در زلزله‌ای که ساعت چهار صبح ۶ فوریه در ترکیه اتفاق افتاد به وضوح شاهد این رویداد بودیم. مهمترین اقدامی که می‌توان برای مردان، زنان و کودکان یمن انجام داده بحث صلح است. اکنون که چشم‌انداز تمدید یا تداوم برقراری آتش‌بس و تخاصم است بسیار موضوع مهمی است. در مورد هر مناقشه دیگری هم صحت دارد.

گریفیتس افزود: اینکه صلح برقرار شود و خانواده‌ها بعد از گذشت این سال‌ها که نتوانستند کودکان‌شان را به مدرسه بفرستند و نسل‌هایی که فرصت آموزش را از دست داده‌اند بتوانند برگردند و اینکه تجارت از جنوب به شمال کشور برقرار باشد، اینکه دولت‌ها بتوانند با یکدیگر کار کنند و مین‌هایی که در کشور کاشته شده را دوباره مین‌زدایی کنیم و اینکه دولتی بر سر کار بیاید که فراگیر باشد و بتواند پاسخگوی آرمان‌ها و نیاز‌های مردم باشد این‌ها موضوعات بسیار مهمی است.

وی خاطرنشان کرد: کاری که ما از نظر انسان‌دوستانه انجام داده‌ایم این است که کمک کرده‌ایم که کمک‌های غذایی به مردم یمن برسد که تا آن‌ها در قحطی جان‌شان را از دست ندهند و قحطی فراگیر در کشور نباشد. تلاش ما این بود که درمانگاه‌ها به کارشان ادامه دهند و تلاش کردیم حقوق و مزایای افرادی که در بخش آموزش و بهداشت فعالیت می‌کنند به دست‌شان برسد البته مذاکراتی در این زمینه در حال انجام است.

معاون دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: آنچه که بسیار حائز اهمیت است اینکه ما باید تلاش کنیم حال که این فرصت فوق‌العاده که برای صلح در این کشور به وجود آمد از دست نرود و امیدواریم که کسانی در این زمینه دست‌اندرکار و تصمیم‌گیرنده هستند بتوانند از این فرصت استفاده کنند و صلح را به این کشور بیاورند که مهمترین پیش شرط برای هرگونه کمک به کشور یمن است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->